اماکن تاریخی و گردشگری تهران

معرفی جاذبه های گردشگری و رستوران ها و هتل های تهران

اماکن تاریخی و گردشگری تهران

معرفی جاذبه های گردشگری و رستوران ها و هتل های تهران

خیابان ولیعصر، طولانی ترین خیابان خاورمیانه

احداث خیابان ولیعصر یا همان پهلوی سابق از سال 1300 شمسی آغاز شد. درخت کاری اطراف این خیابان نیز از همان سال شروع شد و در سال 1307 خیابان پهلوی بالا سنگفرش شد و رفته رفته ساخت این خیابان گسترش یافت و امروزه خیابان ولیعصر تهران با 18 کلیومتر طول از میدان راه آهن تا میدان تجریش ادامه دارد و عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه را از آن خود کرده  و نام آن در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. این جاده تا سال 1320 اختصاصی بوده و مردم برای رسیدن به تجریش از جاده قدیم شمیران تردد می کردند و تنها درباریان و وزرا که دستور شرفیابی به آنان ابلاغ می شد اجازه تردد از این خیابان را داشتند. خیابان ولیعصر از سال 1320 تبدیل به یک جاده عمومی شد و امروزه با گذر از این خیابان می توان تاریخ ایران را مرور کرد و از دیدنی های جای گرفته در آن بهره برد.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت سازه ای بی نظیر در قلب شهر تهران است که به گونه ای طراحی شده که فضا و امکاناتی را برای گذراندن ساعاتی خوش و متفاوت در شهر تهران فراهم می آورد. پل طبیعت دارای سه طبقه بوده و در عباس آباد تهران واقع شده و دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم متصل می کند. پل طبیعت عنوان نخستین پل غیر خودرویی در کشور و بزرگترین پل غیرخودرویی در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این سازه  با مساحت 700 متر مربعی در ارتفاع 40 متری از سطح زمین و بر روی بزرگراه مدرس واقع شده و با نورپردازی زیبا، بسیاری از افراد را در شب ها به سوی خود جذب می کند و لحظاتی خاطره انگیز را در قلب شهر تهران برایشان به ارمغان می آورد. برای ساخت این پل معماران و طرح های مختلفی انتخاب شدند و در نهایت 4 طرح انتخاب شد که در مرحله نهایی طرح یک معمار جوان به نام "لیلا عراقیان" به عنوان طرح برتر برگزیده شد و به عنوان سازه ای منحصر به فرد در سطح جهانی مطرح شد و جایزه هایی نیز دریافت کرد. علاوه بر تماشای مناظر زیبایی از شهر تهران، این مکان دارای رستوران ها و کافی شاپ های متعددی است و در فضای پارک طالقانی نیز می توان از امکانات پیک نیک و گشت و گذار نیز بهره برد. این پل به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران شناخته می شود و به یکی از مناطق گردشگری پر بازدید شهر تهران تبدیل شده است.

پارک ملی خجیر تهران

پارک ملی خجیر با وسعت 9971 هکتار، در شرق تهران واقع شده است و یکی از مهم ترین حفاظت گاه های حیات وحش در ایران می باشد که گونه های مختلف جانوری در آن یافت می شود. این منطقه یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در جهان می باشد و از بهترین زیستگاه های البرز مرکزی به شمار می آید. این پارک زیستگاه انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان می باشد. یکی از منابع مهم آبی در این پارک ملی رودخانه جاجرود است که پیش از ورود به این پارک از سد لتیان عبور می کند. همچنین چشمه هایی نیز در این منطقه وجود دارند که می توان از میان آن ها از چشمه باغ انگوری، باغ اناری، دره چنار، سنگ بندی، نایب علی و باغشاه نام برد. برای بازدید از پارک ملی خجیر تهران نیازبه مجوز سازمان محیط زیست است. این پارک در تهران، سه راه تهرانپارس، کیلومتر 8.5 بزرگراه شهید یاسینی قرار گرفته است  و می تواند تجربه ای متفاوت از تماشای حیات وحش را برای پایتخت نشینان و مسافران شهر تهران رقم بزند.

کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران یکی از سه کاخ اصلی تهران و از جاذبه های معروف و تماشایی پایتخت به شمار می اید. این کاخ در زمان محمدرضا پهلوی به سبکی مدرن جهت سکونت او و خانواده اش بنا شده است. کاخ نیاوران در باغ بزرگی به مساحت 11 هکتار در منطقه نیاوران تهرای واقع شده و دارای دو طبقه و یک نیم طبقه است. ططبقه اول برای پذیرایی از مهمانان و طبقه آخر اتاق خواب ها و محل سکونت خانواده شاه پهلوی بوده است. نیم طبقه میانی نیز از اتاق . فضار کار لیلا پهلوی بوده است. معماری این بنا الهام گرفته شده از معماری ایرانی وهنر قبل و بعد اسلام است. مجموعه نفیسی از تابلوهای نقاشی هنرمندان ایرانی و خارجی، اشیای تزئینی و فرش های ایرانی در این مجموعه وجود دارد. این کاخ تا زمان حضور شاه در ایران محل سکونت او و خانواده اش بود و پس از خروج شاه توسط نیروهای انقلابی تسخیر شد. ساعات بازدید از مجموعه نیاوران همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9 تا 17 می باشد و در کنار بازدید از آن می توان از بناهای دیگری همچون کوشک احمدشاهی و کاخ صاحبقرانیه نیز بازدید کرد.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس، یکی از مکان های گردشگری پرطرفدار شهر تهران است و بزرگ ترین دریاچه مصنوعی کشور نیز می باشد. این مجموعه تفریحی دارای وسعت 250 هکتار است که 130 هکتار آن مربوط به خود دریاجه می شود. دریاچه چیتگر از جنوب به پارک جنگلی چیتگر می رسد و بخش شرقی و شمالی به مناطق مسکونی می رسد. عمده آب این دریاچه از رودخانه کن تامین می شود. محدوده این دریاچه شباهت های زیادی با نقشه ایران دارد و به همین دلیل به پاس فداکاری های شهدای خلیج فارس، آن را دریاچه خلیج فارس می نامند. ایده اولیه ساخت این دریاچه اولین با در سال 1347 مطرح شد اما اجرایی نشد تا اینکه در اوایل دهه هشتاد دوباره بررسی شد و در سال 1389 ساخت دریاچه مصنوعی چیتگر آغاز شد. در مجموعه تفریحی چیتگر تفریحاتی نیز در نظر گرفته شده، همچون قایق سواری، سافاری وحشت، اسکیت U، دوچرخه سواری، پیست پرش در آسمان، سینما، ماشین برقی و دیگر امکانات تفریحی. دور تا دور دریاچه برای جلوگیری از ورود افراد و به خصوص کودکان محافظت شده و تنها بخش کوچکی در قسمت شمال شرقی برای نزدیک شدن به آب دریاچه در دسترس است و ساحل سنگی طویلی در این قسمت ایجاد شده و افراد می توانند در اینجا از نزدیک به تماشای درساچه بپردازند. این دریاچه در منطقه 22 تهران، اتوبان همت غرب واقع شده و در تمام فصول سال میزبان گردشگران بسیاری است.